Twój idealny kolor

Jednym z pierwszych pytań, jakie padnie, gdy będziesz chciał stworzyć logo, będzie pytanie o kolor. W tej kwestii nie warto kierować się osobistymi upodobaniami lub radami rodziny – wybrana barwa będzie pracować na rozpoznawalność Twojej marki aż w 80%.

twoj idealny kolor info-01

I see Your true colour…
Decyzja o kolorze nie powinna być podejmowana beztrosko, właśnie ze względu na fakt, że kolor buduje tak trwałe skojarzenia. Chcesz dążyć do wysokiej rozpoznawalności i budować trwałe pozytywne skojarzenia z prowadzoną przez Ciebie działalnością? Jeżeli tak, wniosek jest prosty – powinieneś pozostać wierny raz wybranej barwie i nie zmieniać jej bez naprawdę ważnego powodu. Gdy nadejdzie czas na zmianę, będzie ona polegała na mądrym liftingu, a nie ma nieprzemyślanej, rewolucyjnej zmianie, która może dać efekt odwrotny do zamierzonego…

miastostrada_porownianie

Z takiego założenia wyszliśmy, zmieniając własne logo. Zmieniliśmy krój czcionki i układ elementów, ale pozostaliśmy wierni przyjętej kombinacji barw: zieleń, symbolizująca ochronę, świeżość i bezpieczeństwo oraz szary, odpowiedzialny za skojarzenia z równowagą, elegancją i prestiżem. Wszystkie te wartości są odzwierciedleniem naszej misji i kierunkiem działania w graficznej obsłudze klientów. Wprowadzając udogodnienia, jesteśmy pewni, że główny przekaz pozostaje niezmienny, a rozpoznawalność marki nie ucierpi. I tu pojawia się kolejna ważna kwestia – funkcjonowanie Twojego logotypu…

System Identyfikacji Wizualnej
Odejdźmy jeszcze – tylko na chwilkę – od tematu barwy Logotyp jest podstawowym elementem każdego SIW-u, który, jak sama nazwa wskazuje, jest systemem elementów, mających tworzyć spójną i przemyślaną całość. Twoje logo jest jak projekt domu, w którym chcesz zamieszkać. Zanim rozpoczniesz budowę, analizujesz położenie terenu, czynniki, które wpłyną na ilość światła, temperaturę w domu, komfort mieszkańców. Logotyp również musi być solidnie przemyślanym projektem. Nie wystarczy, by podobał się Tobie i grupie Twoich przyjaciół. Musisz być pewien, że: jasno informuje o głównym zakresie działalności firmy  będzie dobrze funkcjonował na materiałach promocyjnych okaże się atrakcyjny dla Twojej głównej grupy docelowej opowie historię, która zainteresuje Twoich odbiorców. Chcesz poznać przykłady nieprzemyślanych decyzji logotypowych? Jedna z nich to przypadek naszego klienta, który stworzył elegancki logotyp, operując cienką, wręcz chirurgiczną linią. Nie wziął pod uwagę, że nie będzie on widoczny w przypadku znakowania skórzanych gadżetów – a były one podstawą jego strategii pozyskiwania klientów w pierwszym etapie funkcjonowania firmy. Bardziej typowe i częściej spotykane problemy to nadmiar elementów graficznych lub niepraktyczna bryła (co wychodzi na jaw, gdy logo klienta jako sponsora czy patrona okazuje się całkiem niewidoczne na plakatach promocyjnych. Nie zawsze dobrze też sprawdzają się też logotypy „tęczowe”, gdy dobór barw nie wynika z przemyślanej koncepcji i nie odbywa się „pod kontrolą” kompetentnego grafika.

Do decyzji przystąp!
Mapa emocji związanych z konkretnymi barwami może okazać się przydatnym narzędziem; obserwacja znanych marek również może pomóc i okazać się cennym źródłem inspiracji. Estetyka w przypadku tworzenia logotypu kieruje się nieco innymi prawami, niż tworzenie innych projektów graficznych, szczególnie tych, które nie mają w założeniu pełnić funkcji wspierania sprzedaży. Tworząc logo, nie możemy myśleć o nim, jak o dziele sztuki w pełnym znaczeniu tego słowa – stale musimy być świadomi, że tworzymy grafikę użytkową, która ma osiągnąć określone cele w odniesieniu do naszej grupy docelowej. Czasem trudno zmusić się do takiej dyscypliny, ale gdy grafik nalega na decyzję, a czas ucieka, może warto zacząć planować swój SIW bardziej świadomie właśnie od wyboru kolorystyki zgodnie z dobrymi praktykami biznesowymi? Proste ćwiczenie: spójrz na powyższą mapę kolorów, zastanów się nad przypisanym im znaczeniom i znajdź swój „prawdziwy kolor”, pamiętając, że Twoje logo ma przemówić przede wszystkim emocjami – to nie miejsce na opis oferty, ale na wywołanie uczuć i skojarzeń, które wesprą Twoją sprzedaż. I tak:

żółć sprawdza się najlepiej w połączeniu z innymi barwami, pobudza intelekt, promuje skutecznie aktywności związane z czasem wolnym i rekreacją, ale nie usługi oraz produkty z kategorii ekskluzywnych;

twoj idealny kolor loga-05

czerwień przemawia do dzieci i pobudza apetyt oraz alarmuje, przez co doskonale sprawdza się przy ofertach promocyjnych;

twoj idealny kolor loga-03

pomarańczowy to kolor, którego użyć powinni przedsiębiorcy, którym zależy na ludziach młodych, aktywnych, dynamicznych – a więc również i młodzieży. Energetyzujący kolor musi jednak korespondować z oferowanymi produktami i usługami;

twoj idealny kolor loga-02

róż (magenta) najlepiej promuje usługi kreatywne, artystyczne i innowacyjne. Nasz przekaz w magencie to energia, dlatego najlepszy odbiór zyskamy wśród ludzi młodych, kobiet i dzieci;

twoj idealny kolor loga-01

niebieski to kolor chłodny i profesjonalny; kochają go mężczyźni, a używają najchętniej firmy medyczne, oferujące nowoczesne technologie, usługi finansowe oraz prowadzące produkcję przemysłową na dużą skalę. „Zakazany” dla branży spożywczej – tłumi apetyt!;

twoj idealny kolor loga-06

zieleń budzi nasze zaufanie, gdy promuje usługi medyczne, działalność z silnie uwydatnionym aspektem proekologiczności oraz finansowe (choć te najlepiej tam, gdzie króluje dolar).

twoj idealny kolor loga-04

szary dobrze sprawdza się jako kolor towarzyszący, buduje skojarzenia związane ze stabilizacją, spokojem i stabilizacją. Jako kolor biznesowy, może skutecznie łagodzić odważne barwy logotypu, wprowadzając spokój i powagę

twoj idealny kolor loga-07

czerń zarezerwowana jest dla marek ekskluzywnych i prestiżowych – dobrze promuje usługi i produkty luksusowe, eleganckie i kojarzone w wysokim standardem.

twoj idealny kolor loga-08

Czytaj więcej